Obiekt przystani wioślarskiej dla Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego w Warszawie z jednopoziomowym parkingiem podziemnym był niemal ukończony już w II kwartale 2017 roku, firma Agmet sp. z o.o. prowadziła ostatnie prace.
Rysy w konstrukcji ujawniono w stropie nad garażem. 

Grubość zarysowanego żelbetu wynosi od 30 do 35 cm. Powstały pęknięcia o rozwartości ok 0,2 mm do 0,35 mm. Łączna długość uszkodzeń wynosiła ok 140 mb, podzielone na wiele odcinków po 3,5 mb do 4,0 mb. Część z tych pęknięć przeciekała lub była wilgotna.

Schemat naprawy

Zasady naprawy ustalono zgodnie z normą EN-PN 1504-5, która mówi, że rysa o rozwartości powyżej 0,3 mm podlega naprawie w technologii iniekcji ciśnieniowej. Szczegółowa technologia przesłana wraz z ofertą spotkała się z akceptacją zarządu Agmet sp. z o.o.

Materiał naprawczy

Materiał iniekcyjny został wybrany po wizji lokalnej i pomiarze rozwartości rys. Przedstawicielom budowy zaproponowałem rozwiązanie w postaci ciśnieniowej aplikacji żywicy na bazie poliuretanu. Ze względu na niewielką rozwartość rys oraz zawilgocenie, należało użyć żywicy o bardzo niskiej lepkości i długim czasie otwartym. Ponadto żywica ta charakteryzuje się doskonałą adhezją do wilgotnego betonu i pozostaje elastyczna dopasowując się do zmian rozwartości rysy.

Parametr lepkości

 Lepkość żywicy ok 50 mPa*s, pozwala na podawanie żywicy przy możliwie niskim ciśnieniu roboczym na pompie i jednocześnie uzyskanie dokładnego wypełnienia objętości rysy. Długi czas otwarty sprawia, że niska lepkość, tak pożądana w iniekcji, utrzymuje się wystarczająco długo aby całą porcję przygotowanego materiału wtłoczyć w konstrukcję.

Rysa jest zagrożeniem

Rysa jest zagorżeniem dla konstrukcji ponieważ jako brak ciągłości otuliny umożliwia wnikanie do wnętrza żelbetu wody i dwutlenku węgla. Są to główne powody karbonatyzacji betonu oraz korozji stali zbrojeniowej1. Ważne jest, aby naprawę wykonać możliwie szybko po wykryciu uszkodzeń, kiedy skutki nie są jeszcze dotkliwe.

Iniekcja

Wykonanie iniekcji ciśnieniowej przeprowadziliśmy na zlecenie generalnego wykonawcy. Naprawę rys i spękań stropu nad garażem podziemnym tego nowoczesnego budynku skończyliśmy zanim jeszcze pierwsi użytkownicy zdążyli zaparkować swoje auta. Kilka dodatkowych rys ujawnionych w lipcu 2017 naprawiono w późniejszym terminie.

Technologia iniekcji ciśnieniowej

oparta była na niewielkiej rozwartości rys. Wielkość ta miała, obok doboru żywicy,  wpływ również na rozstaw otworów do instalacji pakerów iniekcyjnych. Im rysa cieńsza, tym miejsc podawania żywicy powinno być więcej. Trudniej jest bowiem żywicy przepłynąć wewnątrz rysy od jednego otworu do kolejnego, zwłaszcza przy dużych odległościach pomiędzy otworami. Z tego względu wywiercono średnio 10 otworów na każdy metr bieżący rysy.  Zlokalizowano je w taki sposób, aby pęknięcie zostało przecięte w okolicy połowy grubości stropu. Nieznany jest przebieg rysy wewnątrz grubości naprawianego elementu, więc otwory wykonuje się zawsze naprzemiennie po obu jej stronach. Kolejnym krokiem było wykonanie nacięcia wzdłuż biegu rysy i zamknięcie tego wpustu materiałem mineralnym. Dzięki temu żywica iniekcyjna pozostaje wewnątrz rysy aż do związania. Podawanie żywicy pod ciśnieniem do wnętrza rysy odbywało się poprzez zainstalowane pakery iniekcyjne. Są to stalowe (występują również aluminiowe lub plastikowe) tuleje osadzone w otworze. Umożliwiają szczelne przepompowanie żywicy z pompy do wnętrza konstrukcji. W czasie iniekcji żywica wypycha z rysy wodę oraz powietrze. Należy pamiętać, aby kolejne pakery nie posiadały wkręconych kalamitek, ponieważ odpowietrzenie odbywa się właśnie poprzez pakery usytuowane wzdłuż biegu rysy. Tylko pojawienie się żywicy płynącej rysą aż do kolejnego pakera daje pewność prawidłowo wykonanej iniekcji. Po zakończonej pracy  odczekano ok 48 godzin do związania materiału wewnątrz rysy, dopiero po tym czasie, uzależnionym od temperatury betonu, usunięto pakery iniekcyjne z otworów.

Efekt iniekcji

Efektem iniekcji jest uszczelnienie konstrukcji, zamknięcie drogi dla wody i degradujących beton związków chemicznych, a tym samym spowolnienie procesu korozji. Użytkowanie prawidłowo konserwowanej i naprawianej konstrukcji jest opłacalne. Pozwala na długotrwałe czerpanie korzyści z całej powierzchni obiektu do tego przeznaczonej. Tak nowoczesny i wspaniale zaprojektowany obiekt WTW zlokalizowany przy ul. Wioślarskiej 6 nad samym brzegiem Wisły zasługuje na ochronę najwyższej próby. 

 

Masz pytania? Pisz na adres  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
mgr inż Mateusz Furs
manager ds. iniekcji
Inblock sp. z o.o.
 
1 Naprawa i Ochrona Konstrukcji Betonowych. Lech Czarnecki, Peter H. Emmins, Kraków 2002

Inblock sp. z o.o.

02-001 Warszawa

Al. Jerozolimskie 85/8

NIP 701-039-26-72

KRS 0000473003; SĄD REJONOWY DLA M. ST. WARSZAWY W WARSZAWIE, XII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO
Wysokość kapitału zakładowego: 50 000 PLN wpłacony w całości.

Zamknij

Ta strona uzywa plików cookies aby zapewnić poprawne jej funkcjonowanie Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą Politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookies od tej witryny.

"