Warto umieć naprawiać posadzkę betonową. Dotyczy to zarówno parkingów jak i hal produkcyjnych oraz magazynowych. Dlaczego? Bo niszczeją. I do tego stanowią lwią część wszystkich napraw przeprowadzanych na obiektach. Zatem jest absolutnie pewne, że nadejdzie ich czas na renowację.

Klasyfikacja uszkodzeń posadzek betonowych 

Posadzki betonowe ulegają uszkodzeniom różnej postaci1. Najczęściej wymieniane są  następujące: powierzchniowe, miejscowe, pęknięcia oraz uszkodzenia dylatacji. Wszystkie widoczne. A co z uszkodzeniami ukrytymi pod posadzką. Klawiszowanie i dudnienie podczas przejazdu? Skąd w ogóle bierze się klawiszowanie? Ok, to jest ciekawsze, bo mniej widoczne. A wszystko zaczęło się na spotkaniu w okolicach Radomia, za kratkami.pl Bo wcześniej nie wiedziałem, że posadzka wzdłuż krawędzi jest wyżej niż na środku danego pola. Jak się wreszcie dowiedziałem (na spotkaniu), to w ramach ratowania reputacji odnalazłem jeden pozytyw. Otóż kałuża oleju, lub benzyny zostanie na środku posadzki i nie spłynie w dylatację. Taka sytuacja.

Uszkodzenie podczas pielęgnacji 

Pustka pod posadzką betonowąMożna śmiało powiedzieć, że zalążek klawiszujacej posadzki pojawia się w postaci efektu banana już podczas nieprawidłowo prowadzonej pielęgnacji betonu. Górna warstwa betonu wysycha, szybciej dojrzewa, a jej powierzchnia ulega skróceniu w stosunku do niewidocznej i nadal wilgotnej spodniej warstwy posadzki. Dodatkowo, zupełnie prawidłowo zresztą, w świeżym betonie nacina się dylatacje skurczowe w celu wymuszenia powstawania rysy.  Tworzone są pola wzdłuż krawędzi których, jakiś czas później prowadzimy iniekcję. Ale nie wyprzedzajmy wydarzeń.  

Nie ma już niekończącej się wstęgi betonu, posadzka, już nacięta, zostaje delikatnie podniesiona wzdłuż nacięć w skutek wysychania i skurczu betonu. Pod posadzką tworzy się pusta przestrzeń właśnie wzdłuż nacięć, a w szczególności na ich skrzyżowaniu. 

 

 

Niepokojąco głucha pustka

Różnica poziomów na powierzchni posadzkiPodniesienie posadzki w narożniku płyt potrafi sięgać kilku centymetrów. Na hali produkcyjnej firmy kratki.pl, jak widać na zdjęciu, wyniosła ponad 2 cm. Niestety pod posadzką utworzyła się podobnej wielkości pusta przestrzeń. I podczas każdego przejazdu ciężkiego wózka widłowego ta pustka zostaje dociśnięta przez koła. W takim momencie płyta wydaje charakterystyczny odgłos dudnienia, czasem można go również usłyszeć na garażach galerii handlowych. Każdy przejazd z towarem dodatkowo mieli beton spodu posadzki, pustka się powiększa. W skrajnych przypadkach kończy się to ułamaniem wiszącej części płyty. Przed ułamaniem, na niemal wszystkich posadzkach widać rysy wczesnego ostrzegania - drobne pęknięcia w odległości ok 40 cm od dylatacji skurczowych.

Prawie koniec

Zacząłem pisać ten artykuł z myślą, że już w nim opiszę technologię podbicia posadzki. Jak się jednak okazało, część dotycząca uszkodzeń urosła do takich rozmiarów, że została samodzielną historią o niszczejącym betonie.  

Naprawmy wreszcie opisane wyżej uszkodzenie i nie dopuśćmy do pęknięcia posadzki! A skoro tak, to iniekcja ciśnieniowa! Już w kolejnym artykule, jeszcze dziś. 

Masz pytania? Pisz na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mgr inż. Mateusz Furs

manager ds. iniekcji

Inblock sp. z o.o.

 

  

1Nowoczesne Hale wydanie nr 2/2016. Strona 12. Autor artykułu - dr inż. Wojciech Drozd.

 

Inblock sp. z o.o.

02-001 Warszawa

Al. Jerozolimskie 85/8

NIP 701-039-26-72

KRS 0000473003; SĄD REJONOWY DLA M. ST. WARSZAWY W WARSZAWIE, XII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO
Wysokość kapitału zakładowego: 50 000 PLN wpłacony w całości.

Zamknij

Ta strona uzywa plików cookies aby zapewnić poprawne jej funkcjonowanie Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą Politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookies od tej witryny.

"