Dylatacje konstrukcyjne niestety przeciekają. To prawda dotycząca nie tylko garaży podziemnych, ale również obiektów mostowych. Naprawialiśmy już dylatacje mostów autostradowych i kolejowych. Sposób ich wykonania jest bliźniaczo podobny. Miejsca przecieków również.

Schemat dylatacji mostu 

Schemat osadzenia dylatacji w konstrukcji jezdniNajpierw przeanalizujmy rysunki. Podaję przekroje przez wybrane dylatacje obiektów mostowych, nad którymi pracowałem. Pytanie, jak woda przedostaje się do szczeliny dylatacyjnej? Jak to możliwe, że widać zacieki na przyczółkach obiektów mostowych? Jak to możliwe, że woda płynie również po ustroju nośnym?  

 

Zaznaczenie miejsca przecieku 

Osadzenie dylatacji - zaznaczenie miejsca przeciekuPrzeciek to nie wina profilu dylatacji samego w sobie. Jak się okazuje, woda płynie pionowym stykiem roboczym, pomiędzy betonem ustroju nośnego i betonu osadzenia profilu dylatacji. Oczywiście woda płynie również pionowym stykiem roboczym, pomiędzy betonem przyczółka i betonem instalacji profilu dylatacji.  Oba te przecieki zaznaczyłem na schemacie. 

 

Analiza zdjęcia z budowy 

Osadzenie dylatacji w konstrukcji - brak przygotowania do betonowaniaDoskonale widać przyczynę powstania przecieku spoglądając na zdjęcie dokumentujące prace instalacyjne profilu dylatacji. Otóż przygotowanie powierzchni betonu przyczółka oraz ustroju nośnego w miejscu betonowania dylatacji pozostawia wiele do życzenia. Kiedyś na budowie zwróciłem uwagę, że betonowanie to powinno odbywać się na warstwie sczepnej „mokre na mokre”. Mina inżyniera na budowie była bezcenna, a jego odpowiedź jeszcze ciekawsza. Otóż okazało się, że nikt nawet nie zamiótł i nie usunął gruzu ani innych śmieci. Wszystko to, co widać na przykładowym zdjęciu, zostało zabetonowane. Zakładam, że na pozostałych obiektach z takimi przypadłościami sytuacja musiała wyglądać podobnie. Brak czasu i niska marża „wymuszają” pewne skróty. 

Droga wody do szczeliny dylatacyjnej 

Osadzenie dylatacji w konstrukcji - szalunek tracony profilu dylatacjiProfil dylatacji mostowejTak więc woda wpływa pod nieszczelną izolację poziomą - przeważnie papę, wpływa w styk roboczy pionowy, dociera do styku poziomego i już od tego momentu zaczyna płynąć w kierunku szczeliny dylatacyjnej.  

Którędy wypływa? Dokładnie w miejscu, w którym kończy się blacha szalunku traconego instalowanego razem z profilem dylatacyjnym. Aby dobrze to „zauważyć” załączam rysunek z oznaczeniem wspomnianej blachy oraz zdjęcie profilu.

 

 

Dowód i technologia naprawy 

Osadzenie dylatacji w konstrukcji - wyciek żywicy ze styku roboczegoDowódem na to, że woda faktycznie pokonuje opisaną powyżej drogę jest to, że na obiektach mostowych, których szerokość dylatacji pozwalała mi zajrzeć do wnętrza, widać wyraźnie zarysowany styk poziomy tuż przy krawędzi blachy i wypływającą z niego kurtynę wody. Podczas pompowania następuje wyciskanie wody zmieszanej z żywicą. Po iniekcji zostaje zaciek z żywicy. W wąskiej przestrzeni dylatacji nie sposób wykonać zamknięcia styku materiałem mineralnym przed iniekcją. Zatem, uszczelnienie tego rodzaju dylatacji polega na iniekcji styku roboczego łączącego obiekt z dylatacją, a nie samej dylatacji. 

 

 

 

 

Galeria wszystkich zdjęć w większym formacie

 

 

Materiał iniekcyjny

Osadzenie dylatacji w konstrukcji - instalacja pakerów iniekcyjnychDo iniekcji użyć należy żywicę elastyczną na bazie poliuretanu. Wiercić otwory można od góry (stojąc na obiekcie mostu) lub od dołu (stojąc na przyczółku). Jeśli od dołu to tak jak pokazano na zdjęciu. Jeśli od góry, to najlepiej przyjąć taki kąt, aby przewiercić zarówno styk pionowy jak i poziomy na raz. 

 

 

Masz pytania? Pisz na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mgr inż. Mateusz Furs

manager ds. iniekcji

Inblock sp. z o.o.

 

 

 

Inblock sp. z o.o.

02-001 Warszawa

Al. Jerozolimskie 85/8

NIP 701-039-26-72

KRS 0000473003; SĄD REJONOWY DLA M. ST. WARSZAWY W WARSZAWIE, XII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO
Wysokość kapitału zakładowego: 50 000 PLN wpłacony w całości.

Zamknij

Ta strona uzywa plików cookies aby zapewnić poprawne jej funkcjonowanie Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj naszą Politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookies od tej witryny.

"