Często dostaję zapytania ofertowe rzekomo dotyczące iniekcji ciśnieniowej, jednak załączone zdjęcia przedstawiają raczej tematykę powierzchniowej naprawy betonu. Ciekawe jest to, że również inspektorzy na tych budowach mocno obstają za rozwiązaniem w technologii iniekcji budowlanej. Czasem wybierają żywicę epoksydową, a niekiedy są za zaprawami na bazie cementów. Tak zaawansowaną technologię naprawy do często błahych uszkodzeń porównałbym do strzelania z ogromnego działa do komara. W tym artykulę chcę przedstawić Państwu sposób podejmowania decyzji odnosnie przyjęcia technologii naprawy betonu. A zatem, wybieramy iniekcję ciśnieniową czy powierzchniową naprawę żelbetu?
Na schemacie pokazałem podział uszkodzeń betonu i ich umiejscowienie w konstrukcji. Technologię naprawy opracowuje się między innymi na tej podstawie. Już we wcześniejszym artykule opisywałem klasyfikację iniekcji ze względu na miejsce podania materiału. Temat obecnego artykułu jest niejako kontynuacją tamtej myśli.
Rodzaj technologii naprawy betonu
Mostkowanie rys to nic innego jak nakładanie na powierzchnię porysowanego betonu elastycznego materiału żywicznego. Należy przy takiej aplikacji pamiętać o takich zagadnieniach jak przygotowanie podłoża, wilgotność betonu oraz wartość propagacji rys. Na nic bowiem nie zda się materiał mostkujący rysy, jeżeli jego możliwości rozciągania nie będą w stanie przenieść zmian w szerokości pęknięcia. Sytuacja ta zachodzi w niskich, a nawet ujemnych temperaturach.
W takich warunkach zachodzą dwa przeciwstawne zdarzenia: nawet elastyczna żywica staje się sztywniejsza, a rysa otwiera się ze względu na skurcz objęctości betonu.
Zalewanie rys żywicą nosi również inną nazwę – iniekcja grawitacyjna. Podczas takiej aplikacji najważniejsze jest odpowietrzanie rysy. Osiągnąć ten efekt można przez podawanie jednorazowo mniejszych ilości materiału. Ze względu na brak ciśnienia i potrzebę czasu na spłynięcie żywicy do wnętrza rysy, prace należy wprowadzić kiedy beton jest chłodny (wczesny poranek), rysa otwarta, a żywica ma długi czas otwarty.
W świetle informacji zawartych na schemacie drzewka decyzyjnego, poniższe zdjęcie przedstawia problematykę, z którego zakresu napraw?
Wg mnie, ze względu na swoje niewielkie wymiary przekroju konstrukcji, jest to przykład zdecydowanie kwalifikujący się do powierzchniowej naprawy betonu zwanej również reprofilacją betonu z zabezpieczeniem antykorozyjnym dla stali zbrojeniowej w okolicy tej przerwy roboczej.
Na powyższym zdjęciu na szczególną uwagę zasługuje gustownie wciśnięty w szczelinę betonu złamany… pet. typowo budowlane poczucie humoru wykonawców. Ewidentnie widać, że mamy do czynienia z pustką przypowierzchniową :)
Film na YouTube
Specjalnie na potrzeby tego artykułu przygotowałem nowy film. Najpierw prezentuję zdjęcia z budów nadesłane przez czytelników, a następnie dzięki drzewku decyzyjnemu ustalamy którą technologię wybrać: iniekcją ciśnieniową czy naprawa żelbetu?
A na samym końcu analizujemy przypadek przesiąkania wody przez ścianę do wnętrza mieszkań na wyższych piętrach.
W zależności od przekroju konstrukcji żelbetowej oraz od głębokości występowania uszkodzenia podejmuje się decyzję odnośnie sposobu naprawy. Głęboko występujące pustki faktycznie należy naprawić w technologii iniekcji budowlanej ciśnieniowej. Dobór materiału naprawczego uzależnia się wtedy od wielkości uszkodzenia. Przestrzenie liczone w milimetrach – żywica na bazie eposksydu. Pustki i kawerny większe – zaprawy iniekcyjne na bazie cementu.
W dzisiejszym odcinku podcastu Concrete Injection Made Easy omawiam uszczelnianie dylatacji z moim gościem Dennisem Wagnerem, kierownikiem ds. Produktów do iniekcji w firmie Normet. Podczas rozmowy przyglądamy się typowemu problemowi, który jest zwykle spowodowany błędami przy instalacji taśm uszczelniających, a mianowicie nieszczelnymi dylatacjami konstrukcyjnymi.
O czym myślisz, kiedy wjeżdżasz do ogólnodostępnego garażu wielopoziomowego? Prawdopodobnie o tym, żeby nie pokonywać zbyt wielu poziomów do najbliższego wolnego miejsca. Ja z kolei rozglądam się za przeciekami, pęknięciami i uszkodzonymi dylatacjami. Po pierwsze dlatego, że w ten sposób szukam zleceń. Po drugie po to, aby nie zaparkować pod cieknącą rysą.
Nadeszło lato – wysokie temperatury, duchota, parne powietrze. Na zewnątrz aż gęsto od wilgoci, a we wnętrzach – szczególnie w piwnicach – dzieje się coś, co wielu właścicieli domów wprawia w zakłopotanie: ściany robią się mokre – punkt rosy.. Czasami dosłownie „pocą się”, a niekiedy zbierają się krople, jakby woda wypływała ze środka betonu. I…
Pod koniec lutego wraz z pracownikami Porr S.A. oglądaliśmy przeznaczoną do renowacji linię kolejową nr 153 pomiędzy stacjami Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki w województwie Śląskim. A było co oglądać. Most nad Kanałem Gliwickim wydał mi się ciekawym, tajemniczym i zapomnianym zakątkiem. Co czujesz, patrząc na kończący się tuż za mostem tor? Zdziwienie? Zaciekawienie?…
Warto umieć naprawiać posadzkę betonową. Dotyczy to zarówno parkingów jak i hal produkcyjnych oraz magazynowych. Dlaczego? Bo niszczeją. I do tego stanowią lwią część wszystkich napraw przeprowadzanych na obiektach. Zatem jest absolutnie pewne, że nadejdzie czas na renowację. Im szybciej ona nastąpi, tym niższy będzie jej koszt, czas wykonania i zakres prac. Dlaczego więc tak…