Zaczynamy naprawę cieknącej dylatacji na Placu Strzegomskim we Wrocławiu. W ciągu najbliższego miesiąca będą pojawiały się w tym miejscu kolejne informacje o postępach w realizacji zadania. Remont realizowany jest na podstawie Umowy z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta Wrocław.
Stan dylatacji przed remontem przedstawiony jest na tym krótkim firmie:
Dylatacje konstrukcyjne - jak to się uszczelnia?
Technologia naprawy uszczelnienia dylatacji konstrukcyjnej była już tematem wcześniejszych artykułów. Oto lista linków, to tekstów które omawiają sposób i dobór technologii do sytuacji zastanych na budowie:
Jak uszczelnić dylatację? Opis naprawy ze zdjęciami z poprzednich realizacji. Jeśli jesteś ciekaw co można znaleźć wewnątrz dylatacji , ten artykuł jest dla Ciebie!
Jak uszczelnić dylatację górnego stropu garażu podziemnego? Opis naprawy dylatacji konstrukcyjnej garażu podziemnego od strony podwórka z odkopaniem aż do powierzchni stropu.
Iniekcyjne uszczelnienie dylatacji mostu autostrady A1 Artykuł opisuje trudną naprawę na obciążonym ruchem aut moście na autostradzie A1. Wiercenie i iniekcja odbywała się w bezpośrednim sąsiedztwie przejeżdzających TIR'ów.
Sealing Expansion Joints with Dennis Wagner of Normet To podcast, mój wywiad z managerem z firmy Normet z Niemiec. Rozmowa w języku angielskim, omówienie technologii napraw w zależności od sytuacji na budowie. Znakomite kompendium wiedzy podane w przystępny sposób.
Jedziemy do Wrocławia! 3 czerwca, od 5 rano w trasie!
3 czerwca zaczęliśmy prace od ustawienia płotu budowy i zdjęcia maskownicy. Z tą maskownicą nie było łatwo, ponieważ w zasadzie była rynną i to pełną błota.
Naprawdę sporo się w niej zebrało gruntu, który ważył tooonę! I to naprawdę dobrze, że nikomu na głowę nic nie spadło. To jak wyglądało zdjęcie osłony i co się pod nią kryje we wnętrzu dylatacji możecie obejrzeć w tej relacji z pierwszego dnia prac.
Uszczelnienie dylatacji zrealizowano poprzez wlanie do niej lepiku. Problem w tym, że z czasem, po latach lepik zamienił się w twardą, substancję, która już w niczym nie przypominała izolacji przeciwwodnej. A więc lepik nie jest rozwiązaniem. Dodatkowo wstrząsy generowane przez przejeżdzające tramwaje sprawiają, że materiał izolacyjny musi być elastyczny i wytrzymały na wibracje.
W poprzednim odcinku pokazałem, jak zdejmowaliśmy skorodowaną blaszaną maskownicę dylatacji na przejściu podziemnym.
Z tego powodu, po deszczu dyatacja znowu zaczęła przeciekać co utrudniało nam pracę. Ciężko się czyści dylatację, kiedy ciągle leje się z niej woda.
Wykonaliśmy wstępne uszczelnienie dylatacji przy użyciu żywicy poliuretanowej spienialnej i zatrzymaliśmy wyciek wody nad stropem w gruncie.
Po tej iniekcji ciśnieniowej można z powrotem wracać do właściwych zajęć:
Iniekcja ciśnieniowa dylatacji przejścia podziemnego we Wrocławiu
Iniekcja prowadzona była od strony podziemnej, z wnętrza przejścia. Szczelina dylatacji oczyszczona i przygotowana do podania żywicy.
Ze względu na okresu suszy, wstrząsu i bardzo trudny dostęp do placu budowy (obiekt używany publicznie) postanowiłem wybrać żywicę niekurczącą się i nie przesychającą gdy nie ma dostępu do wody gruntowej.
Żeby skontrolować rozprzestrzenienie się żywicy we wnętrzu dylatacji , odkopaliśmy ją. Powyższe zdjęcie przedstawia płynącą i wypełniającą żywicę. Zwykle nikt tego nie robi, nikt nie ogląda dylatacji którą uszczelnia w ten sposób. Ale też niewiele osób posiada takie zdjęcia.
Materiał użyty do naprawy tej dylatacji był tematem mojego ostatniego, już 9, odcinka podcastu pt:"Find Out When Using Injection Rubber Is a Far Better Choice Than Acrylic Gel".
Po zakończnieu naprawy dylatacji konstrukcyjnej stropu przejścia podziemnego Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta wystawił nam Referencje, poniżej skan tego dokumentu.
Masz pytania? Pisz na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
mgr inż. Mateusz Furs
manager ds. iniekcji